Tuesday 24 April 2012

StrResSsSsSsSsSs....!!!!

"stres bukan untuk dihapus, tetapi untuk diurus.dalam beberapa keadaan manusia memerlukan stres. sedikit stres diperlukan untuk menghasilkan kerja yang berkualiti dan produktif. namun jangan berlebihan, ia akan menyebabkan masalah"

begitulah sedikit kate2 yg saye petik dalam pembacaan saye, majalah solusi isu no.39. stres mempunyai manfaat & mudaratnya. semuanya atas pengurusan tiap individu itu sendiri. stres merupakan reaksi tabie tubuh badan kite terhadap rangsangan fizikal & emosi. oleh sebab itu, stres adalah fitrah manusia. maksudnya, stres ialah keadaan yang pasti berlaku dalam diri manusia.

Allah berfirman yg bermaksud: " sesungguhnya manusia dijadikan bertabiat resah gelisah. apabila ditimpa kesusahan dia berasa keluh kesah.dan apabila mendapat kesenangan dia sangat bakhil." 

dalam apa jua keadaan, lebih2 lagi dalam keadaan yang terdesak, manusia sangat memerlukan tuhan. dan indahnya, Allah sentiasa hmpir dgn kite dan sentiasa mendengar rintihan hambanya. inilah perkara utama yg perlu diingati, dlm hidup kite perlukan tuhan & mesti bersama2nya pada setiap ketika & keadaan.

maksudnya, kite mesti sentiasa sedar tujuan Allah menciptakan kite adalah untuk menjadi hamba Allah & khalifah di muka bumi. & untuk misi itu, Allah telah kurniakan pelbagai kekuatan dlm diri kite. 

nilah majalah solusinye =) 

dengan iman kite yakin ujian & cabaran itu dtg daripada Allah. iman menimbulkan rasa baik sgka, rasa pengharapan & keyakinan kepada pembelaan Allah. 

MANFAAT STRES


* stres akibat takut gagal, menyebabkan kita bangun berusaha dengan lebih gigih


* stres akibat hubungan kita yg x mesra dgn ibubapa, menyebabkan kita bertindak meminta maaf, berterus trg & melakukan tindakan2 +ve bg membetulkan keadaan


* stres kerana jahil akan mendorong seseorg itu bangun menimba ilmu. 


* stres merasakan diri berdosa akan mendorong org yg masih asa sekelumit iman dlm hati beristighfar, bertaubat dgn sungguh2 & berazam x akan mengulangi dosa silam.


* stres kerana merasakan diri tiada pencapaian akn memotivasikan diri berusaha meraih kejayaan dlm hidup.





hihi..yg nie stres keje melambak2. haaa..tgguhkan la keje2 tue, atlast, stress.. weee..


nie stress failed stres test..dhla stres, failed plak stres test.. hihihi..ape pon x bley..kenn.. 









No comments:

Post a Comment